11 فوریه 2023 - یک مطالعه ی جدید که در نشست سالانه انجمن پزشکی مادر و جنین(SMFM)  ارائه و در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر گردید، نشان می دهد که افراد بارداری که در طول حاملگی به دیابت مبتلا نشده، اما نوزادانی بزرگتر از سن بارداری به دنیا آورده اند، 10 تا 14 سال بعد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 هستند.

مطالعات نشان می دهد که دیابت در بارداری که به دیابت بارداری نیز معروف است، فرد باردار را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی قرار می دهد. دیابت بارداری، همچنین یکی از علل شایع برای تولد نوزادانی است که نسبت به سن حاملگی (LGA) بزرگتر هستند. نوزادانLGA ، به نوزادانی گفته می شود که وزن آنها از بیش از 90 درصد تمام نوزادان با سن حاملگی مشابه، بیشتر است. اکثر نوزادانLGA ، در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بستری می شوند، این نوزادان در مراحل بعدی زندگی دچار عوارض سلامتی، از جمله چاقی و دیابت نوع 2، می شوند.

چیزی که تاکنون مطالعه نشده است، این است که آیا فردی که دیابت بارداری نداشته، اما نوزاد LGA به دنیا آورده است، در معرض خطر ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی قرار دارد یا خیر؟

این مطالعه ی جدید، نشان داد که افراد بارداری که به دیابت مبتلا نشدند، اما نوزاد LGA به دنیا آورده اند، 10 تا 14 سال بعد در معرض خطر ابتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 قرار دارند.

محققان از داده‌های مطالعه پیگیری هایپرگلایسمی و پیامدهای نامطلوب بارداری (HAPO) استفاده کردند. مطالعه ی HAPO، یک مطالعه ی مشاهده‌ای است که تحمل گلوکز را در یک گروه بزرگ، چند ملیتی و نژادی در سه ماهه ی سوم بارداری بررسی کرده است. همچنین در دوره ی پیگیری ارتباط بین دیابت بارداری و پیامدهای سلامت بلندمدت افراد باردار و فرزندانشان را بررسی کرد.

در میان 4025 فردی که دیابت بارداری نداشتند، 13 درصد (535 نفر) یک نوزادLGA به دنیا آورده بودند. 8 درصد (314 نفر) یک نوزاد کوچک تر از سن حاملگی(SGA) ، و 79 درصد (3176 نفر) نوزادانی به دنیا آوردند که به طور طبیعی رشد کرده و دارای وزن متوسطی برای سن بارداری(AGA) بودند.

این مطالعه نشان داد که 10 تا 14 سال پس از زایمان، 20 درصد از افراد (791 نفر) مبتلا به پیش دیابت یا دیابت تشخیص داده شدند و فراوانی پیش دیابت یا دیابت در بین افرادی که زایمان LGA داشتند (24.8 درصد) در مقایسه با افرادی که نوزادانSGA (15.4 درصد) یا حتی کسانی که نوزادان AGA داشتند (19.7 درصد)، بیشتر بود. افزایش خطر ابتلا به دیابت و پیش دیابت در مادران نوزادLGA ، حتی پس از اینکه محققان عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مانند سن، چاقی، فشار خون بالا و سابقه خانوادگی دیابت را تنظیم کردند، مشاهده شد.

دکتر Kartik K. Venkatesh، سرپرست تیم تحقیق و فوق تخصص پزشکی مادر و جنین و استادیار مامایی و زنان و استادیار اپیدمیولوژی در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، گفت: اغلب در کلینیک ها و بیمارستانها، وقتی نوزادان بزرگ را می بینیم و فرد دیابت بارداری ندارد، در مورد عواقب سلامتی مادر در مراحل بعدی زندگی با او صحبت نمی کنیم. اما این تحقیق نشان می‌دهد که ممکن است تولد نوزادی بزرگ‌تر از حد طبیعی برای فرد باردار حتی بدون دیابت بارداری نیز عواقب سلامتی داشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که گروه‌های بزرگی از مردم و نوزادانشان را بدون توجه به اینکه دیابت حاملگی داشته‌اند یا نه، در یک دوره طولانی تحت نظارت قرار دهیم.

او افزود: پیامد واقعی این تحقیق این است که با وجود این ارتباط بین بارداری و پیامدهای سلامت درازمدت در مادران و کودکان، ما باید به مراقبت از بارداری به عنوان مراقبت اپیزودیک فکر نکنیم، تا تصویر بزرگ‌تر را ببینیم.

رفرانس:

Kartik Kailas Venkatesh et al, Association of large-for-gestational age birth and prediabetes/diabetes 10-14 years' postpartum in the HAPO follow-up study, American Journal of Obstetrics and Gynecology (2023). DOI: 10.1016/j.ajog.2022.11.097

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-reveals-pregnant-people-large-babies.html